Processen för hur vi producerar ny design/UX.
Övergripande principer
- Universell design - Vi bygger tillgängligt redan från början istället för att anpassa en otillgänglig lösning i efterhand. Detta är principen om universell utformning som är bärande i svensk funktionshinderspolitik.
- Progressive enhancement – Vi tar vår utgångspunkt i tekniker som fungerar för alla användare och reserverar smalare tekniker för att erbjuda ytterligare förfining för de som har tillgång till dem. Detta skall ses i kontrast till att utgå från tekniker som alla inte har tillgång till och i efterhand bygga en fallback. Exempelvis basfunktionalitet byggd i javascript där det måste byggas en fallback.
- Mobile first - Utgångspunkten i vårt arbete är de förutsättningar som mobiler sätter.
- Offline first - Det skall finnas tolerans för att användare tappar nätverksanslutningen.
Innan sprinten
- Validering av behov
- Vilka är intressenterna? Hur ser deras behov ut? Är behovet skalbart?
- Framtagning av Feature & User Stories i backloggen
- Refinement av User stories
- Skissande / Prototypande i Figma
- Görs väldigt snabbt och "slarvigt" för att få upp en idé
Under sprinten
- Färdigställande i Figma
- Vi sätter detaljerna i designen, gör komponenter, tillgänglighetsgranskar m.m.
- Användartestning / Feedback
- Framtagning av komponenter i Figma och Storybook (sker parallellt)
- Vi tar fram komponenterna i Figma, vi skriver stories i Storybook, tar fram tester för Jest m.m.
- Publicering av NPM paket
- Framtagning av plugins
- Vi skriver de plugins som behövs och tester av dem, vi publicerar paket osv.
- Applicering i resp. WP-tema
- Vi applicerar komponenten i Blade-filer och/eller Next/Gatsby
- Lansering
- Vi firar! ?