Flytta - kolla med Martin
För att kunna skapa en webbplats behöver du gå igenom ett antal steg:
- Kontakta kommunikationsavdelningen och gör en utredning av behovet (syfte, mål, målgrupp för sajten) samt hur det relaterar till varumärke och grafisk profil.
- Tillsätt resurser att arbeta med sajten - innehållsansvariga och redaktörer. Se till att redaktörerna får tid i sina tjänster att arbeta med innehållet och har kompetens att skapa innehåll som är användbart och tillgängligt.
- När du fått ok från kommunikationsavdelningen kan du få en grundsajt, där du kan lägga upp en innehållsstruktur, som kan workshoppas fram med stöd från kommunikationsavdelningen.
- Använd User Stories för att identifiera viktiga uppgifter som användaren ska kunna utföra på sajten.
- Du kan använda Kundresa och Tjänstekartor för att klartlägga upplevelse och bakomliggande processer för tjänsten/sajten.
- Red ut vad det är för typ av innehåll som kommer att behövas på sajten för att nå verksamhetens mål och användarnas behov - exempelvis sidor, nyheter, bilder, filmer etc. Hur relaterar de till varandra? Hur ofta kommer innehållet att uppdateras? Vem uppdaterar?
- Du kan använda kortsortering (Card Sorting) för att hitta förslag på en tänkbar struktur för sajtens innehåll. Gör det lätt att hitta det viktigaste ( webbriktlinjer.se)
- Arbeta fram det grundläggande innehållet på sajten.
- Utifrån beslut kring hur webbplatsen relaterar till varumärke och grafisk profil samt särskilda behov för sajten skapas skisser på design för webbplatsen. [detta är en egen process i sig och beskrivs på egen sida]
- Behövs det någon utveckling av sajtens funktioner, utöver baspaketet av standardfunktioner? I så fall sker utredning av detta, vilket planeras in till den kommande utvecklingen.
- Utveckling av nya och förbättrade funktioner sker fortlöpande i webbutvecklingsteamet i tvåveckorssprintar.
- Driftsättning av sajten sker enligt överenskommelse och beror på hur mycket utveckling som behövs.